Din varukorg

Innehåller 0 varor för totalt 0 kr
Till kundvagnen ▼
Fri frakt över 699 kr
Fraktkostnad från 29 kr
Leverans inom 24 timmar
100% diskret avsändare
365 dagars öppet köp
Vid obruten förpackning
Telefon: 0480 - 22 999
E-post: info@joyland.se

Beställ senast 19 december kl 15.00 för leverans innan julafton.

Knipövningar med knipkulor

När du använder dig av knipkulor i syftet att träna, så stärks din bäckenbotten, vilket resulterar i att du förhindrar ofrivilliga urinläckage samt får en bättre knipförmåga och tightare slida.

Hur gör man knipövningar?

Som nybörjare underlättar det att göra övningarna liggandes på rygg. Stryk lite glidmedel på kulorna och eventuellt lite i slidmynningen och för sedan in kulorna på samma vis som om du för in en tampong.

Träningsprogram för nybörjare
  • Knip i 3 sekunder
  • Slappna av i 10 sekunder
  • Knip i 3 sekunder
Träningsprogram för mer erfarna
  • Knip i 8 sekunder
  • Slappna av i 5 sekunder
  • Knip i 8 sekunder

Upprepa ett av mönstren ovan för en effektiv träning. Du kan utföra träningen i upp till 15 minuter, beroende på hur mycket du känner att du klarar av. Upplever du att du får mycket träningsvärk i början kan du helt enkelt dra ner på tiden och träna lite kortare stunder.

När du märker att du klarar av att knipa ordentligt kan du även öka tiden på intervallerna.


Inkontinensbesvär

Inkontinens är ett problem som drabbar många kvinnor bland annat efter graviditet och förlossning, men även kvinnor som kommit in i klimakteriet. Studier visar att de flesta kvinnor som lidit av inkontinensbesvär har blivit botade eller fått minskade besvär när de använt kulor som hjälp till sina knipövningar.

Uppnå högre njutning

Ett till stort plus med knipkulor är att du dessutom får ett bättre sexliv allteftersom du får starkare slidmuskler. När du har starka slidmuskler får du bland annat lättare orgasm samtidigt som de är starkare än tidigare, ökad blodgenomströmning som ger en bättre känsel och en tightare vagina med mer kraft att knipa, vilket skänker större njutning åt båda parter.

Det finns alltid hjälp att få

Om du har svårt att hitta dina slidmuskler eller känner dig osäker på om du kniper på rätt sätt så kan du kontakta din läkare, uroterapeut eller barnmorska för att få ytterligare hjälp och instruktioner.

Hur kniper man på rätt sätt?

Börja med att spänna ändtarmsmusklerna på samma sätt som om du skulle hålla tillbaka en fis, men utan att spänna skinkorna. Spänn sedan framåt och uppåt, runt slidan och urinrörsmynningen. När du drar ihop dessa muskler ska det kännas som att du drar dem inåt i kroppen något, på samma sätt som om du försöker hålla någonting kvar inne i slidan.

För att veta om du kniper på rätt sätt och med rätt muskler så kan du antingen försöka stoppa strålen när du kissar, eller försiktigt föra in ett finger i slidan och knipa åt. Då ska du känna en svag uppåtgående rörelse. Du bör dock vara försiktig med att bryta strålen för ofta på detta vis när du kissar då det kan störa kroppens reflexmässiga tömning av blåsan.

Expertpanelen tipsar
Expertpanelen tipsar

När du tränat ett tag så kan du börja göra dina knipövningar stående, så länge du klarar av att hålla kvar kulorna utan att de trillar ut. Allteftersom kommer du även kunna göra dina övningar under tiden du går omkring eller utför andra sysslor, utan att du behöver koncentrera dig allt för mycket på att hålla dem på plats.

Hos oss på Joyland hittar du ett brett utbud av knipkulor i olika varianter, storlekar och material.

Expertpanelen tipsar